Jongeren pastoraat

WAAROM JONGEREN-PASTORAAT?
Er zijn minstens twee goede redenen om aandacht te schenken aan jongerenpastoraat. Een goed contact tussen parochie en jongeren is niet vanzelfsprekend. Bij kerkmensen heerst dikwijls het idee dat de jongere generatie voor het geloof toch al verloren is. Bij jongeren kan de indruk bestaan dat het over zaken gaat waar zij volledig buiten staan.
De toekomst van de kerk staat op het spel als zij geen contact meer heeft met jongeren. Daarom stellen we onszelf twee vragen: Wat valt er vàn de jongeren te leren en wat willen we áán hen leren?

WAT LEREN WE VAN HEN?
Jonge mensen zijn gedoopte christenen. Ze zijn geschapen naar Gods beeld. Ze hebben in het verstaan van het leven iets oorspronkelijks. Ze zijn soms minder gehecht aan materiële zaken. Ze beleven de werkelijkheid makkelijker als een avontuur en als veranderbaar. Jezus gaat in het evangelie zover dat hij de volwassenen voorhoudt: ‘Als jullie niet wat meer op de kinderen gaan lijken, zul je Gods Rijk niet kunnen zien.’ Een gemeenschap die niet nieuwsgierig is naar wat er in de harten van jongeren omgaat, mist veel wezenlijke inzichten.
Het is een uitdaging voor de kerk om de eigen overtuiging zo te vertellen dat ze door jongeren wordt verstaan.

WAT LEREN WE AAN HEN?
Jongeren zijn mensen aan wie we een traditie willen doorgeven. De kerk behoedt een boek vol heilige verhalen en jaar vol feesten die geloof, hoop en liefde dragen. Die waarden gaan verloren in de geschiedenis als we geen jongeren vinden die daar warm voor kunnen lopen. Om jongeren iets over te dragen moet er eerst een relatie bestaan en wederzijds respect.
Gods Geest woont in ieder mens. De kerk wil voor jongeren een gesprekspartner zijn in hun zoektocht naar hun eigen roeping. Zij wil vragen oproepen als: Wie ben ik? Waar kom ik vandaan? En waar ga ik heen? Wat is je plek in dit heelal? Wat is heilig voor je? Hoe ga je om met je duistere kanten? Wat is de zin van je leven? Ook wil de kerk jongeren stimuleren om een positieve bijdrage te leveren aan de wereld. Ze wil hen gevoelig maken voor lijden, armoede en onrecht.
De christelijke spiritualiteit kan in hun leven worden verdiept via het sacrament van het vormsel.

REGIO
Samen met jongeren uit de overige RK kerken uit de regio en een enthousiaste jongerenwerker, worden activiteiten ontwikkeld.
Zo zijn in 2016 een aantal jongeren naar de Wereld Jongeren Dagen in Krakau, Polen geweest en in 2019 is een groep naar Rome geweest.

De jongeren hebben een eigen honk in de Schaapskooi naast de St Vitus te Hilversum.